Nowe cuda świata

Nowe cuda świata

wiadomości

Wszyscy znamy siedem cudów świata starożytnego. Lista ta zawiera najbardziej imponujące budowle zbudowane w epoce brązu i żelaza, takie jak Wielka Piramida (jedyny cud do dziś zachowany), wiszące ogrody Semiramidy, Kolos z Rodos i inne monumentalne dzieła architektury. Ich opisy do dziś sprawiają, że antyczne kultury imponują nam swoimi zdolnościami, zmysłem estetycznym i rozmachem. Wyobraźmy sobie teraz, co pomyśleliby o naszej cywilizacji ludzie przyszłości i jakie konstrukcje uznaliby za symbole naszego rozwoju?

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna

Jest to bez wątpienia niezwykła konstrukcja. Przede wszystkim – nie znajduje się na naszej planecie, lecz na orbicie Ziemi. To największa rzecz zbudowana rękami ludzi w kosmosie. Składa się z kilkunastu modułów, które były montowane odrębnie tu na dole, a następnie wystrzeliwano je i montowano tam – na górze, w odległości ponad 400 km nad nami. Działa od 1998r., a od 2000r. jest stale zamieszkana (wielkość załogi to obecnie 6 osób). Jest ewenementem również ze względu na fakt, że budowana była wspólnym wysiłkiem kilkunastu państw – w tym tak odrębnych, jak USA i Rosja. Również Polska dorzuciła swój wkład – w 2008r. zainstalowano tam anteny polskiej produkcji. Na stacji prowadzi się badania w warunkach mikrograwitacj, co ma pomóc w udoskonaleniu rolnictwa, lepszemu zrozumieniu zachowania ludzkiego organizmu w kosmosie oraz wielu innych dziedzin nauki. Bez wątpienia jest to konstrukcja jedyna w swoim rodzaju, która odzwierciedla ambicje ludzkości dotyczące eksploracji kosmosu, a także stanowi symbol współpracy na wielką skalę ponad (dosłownie!) ziemskimi podziałami i politycznymi sporami.

Tunel pod kanałem La Manche

Jest to podwodna droga, łącząca Calais we Francji oraz Folkestone w Wielkiej Brytanii. Umożliwia przejazd zwykłym autem 50 km pod morzem w kursujących wahadłowo wagonach-promach Shuttle. Przez tunel przejeżdżają również pociągi pasażerskie (np. na trasie Londyn-Paryż). Dlaczego jest to niezwykła konstrukcja? Poza oczywistym faktem, że nigdy nie zbudowano nic podobnego ani nic tak dużego pod wodą, to jest też to symbol współpracy i zaufania. Pomyślmy o historii Wielkiej Brytanii. Po pierwsze, w oczy rzucają się częste konflikty i sprzeczne interesy z Francją. Od czasów Wilhelma Zdobywcy, przez wojnę stuletnią, aż po czasy Napoleona – Anglicy często atakowali lub byli atakowani przez sąsiadów zza morza. Jednak budowa tunelu oznacza, że nie przewiduje się w przyszłości takich konfliktów, ponieważ tak łatwa droga na Wyspy ułatwiałaby działania przeciwnikom. Drugi aspekt jest powiązany – tunel oznacza otwarcie Brytanii na kontakty i sprawy Europy. W pewien sposób uniemożliwia odizolowanie się od kontynentalnej części, tak jak mogło być dawniej. Jest to, podobnie jak pierwszy czynnik, oznaka wzajemnego zaufania Brytyjczyków i reszty Europy, oraz ogólnie symbol zjednoczonego kontynentu. Eurotunel stanowi też inspirację. Słyszy się czasem o planach budowy podobnej konstrukcji, lecz na większą skalę – na dnie Atlantyku, pomiędzy Europą a Ameryką.

Burj Khalifa

To z kolei bardziej “klasyczny” cud architektury, bowiem jest to po prostu najwyższy obecnie budynek na świecie. Wieża-biurowiec ma budzące podziw 829 metrów wysokości, co jest wynikiem deklasującym konkurencję o ponad 300 metrów. Dla przypomnienia: Pałac Kultury i Nauki w Warszawie ma ok. 230 metrów. Stojąca w Dubaju Burj Khalifa jest absolutnie najwyższą konstrukcją kiedykolwiek zbudowaną na naszej planecie. Ma ona 163 piętra, a koszt budowy wyniósł ok. 1,5 miliarda dolarów. Symbolizuje ona siłę ekonomiczną wschodzących, wschodnich gospodarek, ale także konkurencję, bowiem już planuje się, często właśnie w podobnych do Dubaju miejscach (np. w Arabii Saudyjskiej czy krajach Azji Południowo-Wschodniej) budowę konstrukcji o wysokości 1 km.

Nowe cuda świata

 

Wielki Zderzacz Hadronów

Ta wyjątkowa konstrukcja ma służyć w zasadzie jedynie rozwojowi nauki. W tym względzie nie ma sobie równych. Ogromna 27-kilometrowa pętla pod ziemią w pobliżu Genewy w Szwajcarii to największy akcelerator cząstek – służy do zderzania ze sobą najmniejszych składowych materii tworzącej nasz świat, elementów mniejszych, niż atomy: protonów różnych pierwiastków. Bada się tu bozony (to właśnie tu potwierdzono istnienie bozonu Higgsa w 2012r.), fermiony, antymaterię, magnetyzm i inne różne niezwykłe, tajemnicze oddziaływania fizyczne i cząstki elementarne. Zderzenie następuje, gdy protony, poruszające się w niezwykle silnym polu magnetycznym, osiągną odpowiednią prędkość, która sprawi, że przy kolizji wydzieli się ogromna energia i być może bardzo skomplikowane detektory okalające tunel wykryją coś ciekawego – jak się okazuje, niemal co roku udaje się dokonać jakiegoś odkrycia, które może mieć fundamentalne znaczenie dla fizyków. Jednak Wielki Zderzacz to także niezwykłe osiągnięcie inżynieryjne i informatyczne, bowiem wszystkie obserwacje zderzeń są zapisywane, co wymaga, przy ograniczonym budżecie, nowoczesnych rozwiązań w kwestii gromadzenia i przechowywania informacji.

Co czeka nas w przyszłości?

Trudno sobie wyobrazić, że któraś z wyżej opisanych konstrukcji odejdzie kiedyś w zapomnienie i pozostaną po niej tylko opisy, jak dziś po Kolosie z Rodos czy wiszących ogrodach. Z drugiej jednak strony, przyszłe największe budowle mogą tak bardzo przyćmić swoim rozmachem dzisiejsze, że Burj Khalifa będzie wydawać się jedynie zwykłym budynkiem. Podobnie, rozwój nauki i eksploracja kosmosu w przyszłości może sprawić, że dziś imponująca Międzynarodowa Stacja Kosmiczna czy Wielki Zderzacz Hadronów będą jedynie stanowić ciekawostkę w historii nauki i inżynierii. Z pewnością napawa optymizmem fakt, jak wiele potencjalnych nowych cudów świata mamy dziś do wyboru na Ziemi i poza nią. Ciekawe, co będzie najlepiej pamiętane za kilkaset lat?

jumbo-shop.pl/

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments