Motywacja pracowników – dlaczego jest ważna?

Motywacja pracowników – dlaczego jest ważna?

Artykuł miesiąca

Niestety w dalszym ciągu zdarzają się pracodawcy, którzy uważają, że posiadanie pracy i pensji powinno stanowić wystarczającą motywację. Tak nie jest. Pracownicy stanowią największy potencjał firmy, a niezmotywowani nie wniosą do firmy wiele. Przyjdą na ustaloną godzinę, wykonają obowiązki, niekoniecznie dobrze, i wyjdą.

Motywacja pracowników – dlaczego jest ważna?

Firmy, które dbają o motywację pracowników, czerpią wiele korzyści. Nie traktują kosztów związanych z premiami i nagrodami jako kolejnego wydatku. To dla nich inwestycja w przyszłość firmy. Dlaczego zmotywowani pracownicy są tak ważni i w jaki sposób ich motywować, by było to skuteczne?

Co zyskuje firma dbająca o motywację pracowników?

Dobra motywacja pracowników pozwoli wydobyć z nich ukryte zasoby. Pozwoli na wyzwolenie kreatywności, zmobilizuje do działań na rzecz firmy. Często będą to zadania daleko wykraczające poza podstawowy zakres obowiązków. Organizacja zyskuje grupę ludzi, którzy nie będą chcieli zmieniać pracy, więc nie będzie konieczności prowadzenia częstych rekrutacji. Zespół będzie się bardziej identyfikował z firmą, dbał o jej wizerunek zewnętrzny. Chętniej też poszczególne osoby będą dzieliły się swoją wiedzą i dzieliły kreatywnymi pomysłami. Mając kompetentnych pracowników, pełnych chęci i zaangażowania, pracodawca ma większą gwarancję, że firma będzie się rozwijała, a zadowoleni klienci będą polecać produkty i usługi dalej.

Jak motywować pracowników?

Motywowanie pracowników nie musi się wiązać dla pracodawcy z dużym obciążeniem finansowym. Wystarczy, że będzie doceniał starania i sukcesy pracownika, a będzie miał pierwsze efekty. Zespół docenia także wyjście z inicjatywą, rozmowy na temat pracy i swojego życia, problemów. A jeśli pracodawca chce iść o krok dalej, powinien wprowadzić system nagradzania. Jednak musi przy tym pamiętać o tym, że nagrody nie mogą być za często, by nie spowszechniały i muszą być przyznawane sprawiedliwie, aby nikt nie czuł się pokrzywdzony.

Jak dawać nagrody?

Nawet jeśli pracodawca ustali zasady, na jakich nagrody są przyznawane, musi jeszcze wziąć pod uwagę to, czy jego działanie będzie odebrane jako nagroda. Nie znając pracowników, może się pomylić, a wtedy wydane pieniądze na nagrodę nie posłużą do zwiększenia motywacji. Im bardziej nagrody będą dopasowane do zainteresowań i tego, co w danej chwili jest potrzebne pracownikowi, tym lepiej.

Można też pozwolić pracownikowi na to, by wybrał nagrody samodzielnie. Wystarczy wykorzystać możliwości, jakie daje platforma do nagradzania internetowego np. nais.pl. Chcąc wyróżnić poszczególnych pracowników, poza pochwałą na forum grupy, przydziela się pewną określoną pulę pieniędzy do wydania. Kiedy środki są przypisane do konkretnego nazwiska, pracownik może sam zadecydować, na co chciałby je w danej chwili przeznaczyć. Nie ma tu nic narzuconego. Realizacja będzie możliwa w wielu miejscach, począwszy od restauracji, po sklepy odzieżowe. To o tyle interesujące rozwiązanie, że za każdym razem nagroda może być inna, w zależności od bieżących potrzeb pracownika.

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Lidka Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Lidka
Gość
Lidka

Firma to ludzie, pracownicy to firma. Jeśli pracodawca tego nie zauwazy w porę staci ich i firmę. Na swoich ludziach buduje się fundament swojego przedsiębiorstwa. Nie oszukujmy się bez lojalnych, zaufanych pracowników firma wiele straci. I wlasnie tych ‚najlepszych’, tych najbardziej zainteresowanych i uczciwych warto docenić. Dac im pensje, premie ale tez stałą opiekę medyczną. Taki pakiet medicover to ok. 65 zł/miesiac a buduje wizerunek szefa jako tego zaineteresowanego życiem i potrzebami swoich ludzi