Rusza akcja informacyjna PGNiG Polacy dzięki, której Polacy mają poznać najpopularniejsze metody oszustów i nauczyć się, jak się przed nimi chronić.
W ostatnich dniach grudnia ruszyła nowa akcja edukacyjna Grupy Kapitałowej Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Celem nadrzędnym tej akcji jest uświadomienie klientom zagrożeń i podstępów na jakie są oni narażeni ze strony oszustów. Akcja ma uświadomić mechanizmy działania nieuczciwych osób, ale także ma wskazać sposoby na uniknięcie stania się ofiarą przestępców.
Z komunikatu prasowego PGNiG dowiadujemy się, że sposobów działania oszustów jest wiele. Inicjator akcji zwraca uwagę, że warto poznać najpopularniejsze metody działania oszustów, aby móc skutecznie się przed nimi bronić. Z największą liczbą oszustów, zdaniem twórców akcji, mamy obecnie do czynienia w sieci. Autorzy wskazują, że w celu dokonania oszustwa, nieuczciwi najczęściej wysyłają spreparowane linki, których kliknięcie skutkuje zainstalowaniem złośliwego oprogramowania na naszym urządzeniu. Szkodliwe aplikacje w sposób niezauważalny dla użytkownika logują się, a następnie zbierają dane osobowe ofiary, po czym przesyłają je do oszustów. Tylko w 2020 roku odnotowano 7642 ataki phisingowe, czyli te, których celem było wyłudzenia poufnych danych wrażliwych czy logowania do konta w banku. To o 117 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wyspecjalizowani złodzieje niezwykle często działają także za pomocą komunikatorów i portali społecznościowych. Przesłana przez oszustów wiadomość zawiera atrakcyjne w treści informacje o nadzwyczajnej okazji zakupu, przecenie, promocji, bonifikacie albo rabacie. W przypadku klientów PGNiG są to najczęściej informacje o obniżce rachunku za gaz lub wręcz przeciwnie konieczności dopłaty, najczęściej niewielkiej kwoty, w związku z nowymi naliczeniami bądź zaległościami wobec dostawcy. Działania te mają na celu przede wszystkim przyciągnąć uwagę odbiorcy. W czasie pandemii nasiliły się także przypadki podszywania się oszustów pod podmioty działające w ramach dużych spółek Skarbu Państwa, np. grupy kapitałowej PKN ORLEN, PGE czy ostatnio PGNiG. Pokusie intratnych, rzekomych inwestycji i lokat kapitału uległ w ostatnich miesiącach bardzo wielu Polaków.
W rzpoczętej przez PGNiG kampani walczącej świadomosć knsumenta głos mają najmłodsi. „Mówicie nam, żeby nie rozmawiać z nieznajomymi, a sami bez zastanowienie podajecie obcym nawet swój numer PESEL” – to hasło spotów reklamowych, jakie od końca grudnia goszczą w mediach.
Krótkie filmiki z udziałem dzieci mają zachęcić rodziców i dziadków do zastanowienia się i wdrożenia odpowiedniej reakcji, w chwili kiedy nieuczciwy handlowiec puka do ich drzwi albo gdy podejrzana witryna internetowa prosi o podanie danych osobowych. Aktualna kampania społeczna PGNiG Obrót Detaliczny to naturalna reakcja na nowelizację ustawy Prawo energetyczne i gazu z odbiorcami poza lokalem przedsiębiorców w domach klientów. czy kampania przyniesie spodziewany efekt? czas pokaże.