Co zrobić, gdy oszukał cię sprzedawca lub producent

konsument_poradyKupiłeś wadliwy towar, a sklep nie chce uznać reklamacji? Rzemieślnik odmawia ci zwrotu pieniędzy za wadliwie wykonaną naprawę? Operator telefonii komórkowej ignoruje twoje wnioski o rozwiązanie umowy? Bank niesłusznie obciążył cię odsetkami?
W takich i innych sprawach klient wydaje się być na straconej pozycji. Podejmuje bowiem walkę ze specjalistami, którzy doskonale wiedzą, jak udowodnić, że mają rację, nawet jeśli obiektywnie racji nie mają. Jeśli stroną sporu jest duża firma, bank lub koncern mogący korzystać z pomocy wybitnych prawników, twoje szanse wydają się znikome.

Nie są jednak beznadziejne, bo możesz liczyć na pomoc instytucji i organizacji wyspecjalizowanych w pomocy konsumentom. Największą sieć takich instytucji stanowią miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów. Ich biura zajmują się indywidualnymi przypadkami naruszania praw konsumenckich.

W biurach tych udzielane są też bezpłatne porady oraz informacje prawne. Pełny wykaz miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów (z adresami i telefonami) znajduje się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (wchodzimy na stronę www.uokik.gov.pl, potem kolejno na zakładki: Ochrona konsumentów i Rzecznicy konsumentów).

Jeżeli miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów znajduje się daleko od twojego miejsca zamieszkania, możesz skorzystać też z infolinii konsumenckiej. Pod numerem 0800 800 008, z którym połączenie jest bezpłatne z telefonów stacjonarnych, można uzyskać porady i informacje od prawnika. Infolinia jest czynna w dni powszednie w godzinach 9-17.

Przed rozmową należy dokładnie przemyśleć pytanie, które zadasz (aby nie zastanawiać się po połączeniu, blokując linię innym dzwoniącym), a także – jeśli pytanie dotyczy konkretnej sprawy, np. reklamacji towaru lub usługi – przygotować wszystkie dokumenty dotyczące tej sprawy.

Infolinię prowadzi Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Na jego stronie internetowej (www.skp.pl) są m.in. porady dotyczące typowych problemów konsumenckich.

Wiele podobnych porad, a także wzory umów i pism znajdziesz na stronie Federacji Konsumentów (www.federacja-konsumentow.org.pl). Są tam też kontakty do 48 oddziałów i 9 filii federacji w całej Polsce. W placówkach tych można otrzymać radę i pomoc w konkretnych sprawach.

Paweł Patora

Categories: Różności
Tags: Prawo

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

Comments Protected by WP-SpamShield Spam Filter